Khoncz István
Marosvásárhely, 1960 – Budapest, 2015
Tanulmányok
1978 Képzőművészeti Szakközépiskola, Marosvásárhely.
1987 óta élt és dolgozott Budapesten.
Művei fő inspirációiját a vizuális és a verbális szimbólumteremtés kapcsolata jelenti. A műfaji szempontból végtelenül szerteágazó életműben közhelyes, bagatell, vagy elhasznált jelképek, „betokosodott” szó- és képi-játékok jelennek meg. Khoncz sajátos humorral bontja le és épít valami egészen újat ezekből a „képződményekből”, amelyek az egyén, valamint a társadalom szimbólumteremtő szükségleteinek jellegéről is sokat elárulnak. Dekonstruktív alkotásmódja a dadaizmus attitűdjével párosul. Vicces módon üzen hadat a közhelynek és a konvenciónak.
Egyéni kiállítások
1990 Ahol a part szakad, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1993 A béke és a szeretet ölelje körül a Földet! [Vécsi Nagy Zoltánnal], BMK, Budapest
1995 Present Perfect Continue, Tűzoltó utcai Kiállítóterem, Budapest
1996 A szabadság veleje, Bartók 32 Galéria, Budapest
1997 Horn Gyula emlékkiállítás, Liget Galéria, Budapest / Egy medve egy vadász, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre
1999 Te Jószagú!, Hatvany Lajos Múzeum (Kristály-palota), Hatvan
2002 Delejes lanternák, MissionArt Galéria, Budapest
2004 Az örök idő jele a kettőspont, Óbudai Társaskör, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások
1992 Marosvásárhelyi Kiállítóterem
1996 Kenyér, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan / MaMű-kiállítás, Műcsarnok, Budapest / MaMű-kiállítás, Napóleon Ház, Győr
1997 József Attila Emlékkiállítás, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
2008 KOGART Kortárs Művészeti Gyűjtemény, KOGART Ház, Budapest, 2008
Művek közgyűjteményekben
Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
Ferenczy Múzeum, Szentendre